مفهوم کلمه کترینگ چیست ؟

کترینگ در اصل یک اصطلاح انگلیسی هست که در زبان ما رواج پیدا کرده ، به زبان خودمون همون تهیه غذا میشه.

کترینگ چیست ؟ اگه بخوایم به عقب تر برگردیم و تاریخ رو بررسی کنیم تاریخچه کیترینگ ارتباط مستقیم با شروع استفاده از هواپیماهای مسافری داره.

کترینگ چیست

تو خدمات هوایی معمولا با توجه به کلاس پروازی ، مسافت و یا خیلی از موارد  دیگه از مسافران پذیرایی بعمل میاد که این کار توسط مهمانداران هواپیما انجام میشه.

به صورت کلی کلمه کیترینگ یا کترینگ (catering) معرفی کننده آماده کردن و تهیه و پخت غذا در مکانی مشخص برای پذیرایی می باشد . به عنوان مثال انواع مختلفی داریم از جلمه :

  • کترینگ کشتیرانی
  • کیترینگ بیمارستانی
  • کترینگ قطار
  • کترینگ هواپیمایی
  • کیترینگ هتل ها.

شروع اقدامات در صنعت کترینگ و تهیه غذا از دهه 1920 با غذاهایی که درون پرواز هواپیماهای مسافربری جهت پذیرایی از مسافران بود شروع گردید، ولی در سال 1936 اولین آشپزخانه ای که برای تهیه غذاهایی که درون پرواز هواپیما ها استارت خورد توسط کشور آمریکا در خطوط هوایی آن بود و مواد اولیه آن معمولا بصورت گوشت، (بیشتر گوشت گوساله ، گوشت قرمز گاو یا گوشت) یک نوع پیش غذا بصورت سالاد ، مقداری نان و یک دسر خوشمزه شکلاتی یا شیرینی جات بود.

در بعضی از کیترینگ های هواپیمایی کسی که مسئول تامین غذاها هست معمولا یک وعده خوراکی ثانویه مثل غذای ویژه مسلمانان، ادیان دیگر و کسانی که گیاهخوار هستند نیز آماده می کند. البته این مورد  می بایست از زمان قبل تر و گاهی موقع خرید بلیط هماهنگ شود.

رشد و صنعتی شدن آن توسط آمریکایی های که اصالتا آفریقایی بودند از حدود سال ۱۸۲۰ میلادی در کشور آمریکا بود که به یکی از سود آورترین صنعت های غذایی تبدیل شد، سپس در سال ۱۹۳۰ میلادی سازمان های  دولتی در کشور شوروی با غذاهای ساده فعالیت خود را شروع کردن و اقدام به توسعه سازمانهای دولتی پذیرایی کردند و به مرور زمان با توسعه این صنعت غذایی، غذا خوردن در کترینگ های پذیرایی و دولتی درسال های بعد 1960 میلادی بسیار ترویج پیدا کرد.

کترینگ هواپیمایی

کترینگ هواپیمایی

در بیشتر تهیه غذاها بخصوص در کترینگ های هواپیمایی خوراکی های تولید شده در ظروف یکبار مصرف و به شکل وکیوم شده آماده و توزیع می شود .

تشکل صنفی جهانی کیترینگ

تشکل صنفی IFCA که مخفف عبارت International Flight Catering Association  است که درون آن ، آماده کنندگان غذاهای کترینگ در اقصی نقاط جهان، دور هم جمع شده اند.

در سال 1980 میلادی بود که این انجمن درکشور انگلیس شروع به فعالیت کرد و در سال 2005 نیز کترینگ های دیگری مثل کترینگ کشتیرانی و کیترینگ قطارها به آن اضافه شد.

در چند سال اخیر نیز کترینگ ها سهم بسزایی در تهیه غذای سمینارها، همایش ها، تورهای گردشگری و اردوهای تفریحی و بازدید های علمی داشته اند که بسیار هم مورد اقبال بوده است.

کترینگ چیست ؟

تهیه و تولید غذا در آشپزخانه کترینگ ها بعمل می آید که در آن همه وعده های غذایی مورد نظر با توجه به نیاز درخواست کنندگان غذا با تجهیزات صنعتی و در محیطی کاملا بهداشتی تهیه و تولید می شود.

در آشپزی حرفه ای و صنعتی همه مواد اولیه و محصولات در آشپزخانه بصورت مستمر با استاندارد های غذایی مطابقت داده میشود.

تهیه غذای طاها در پاسداران

 آشپزخانه تهیه غذا

با نظر سنجی جدیدی که در کشور آمریکا انجام شد بیش از 35 درصد از مردم تمایل به راه اندازی کسب و کار غذایی و آشپزخانه صنعتی یا کترینگ غذایی جهت تهیه و توزیع غذای بیرون بر را داشته اند.

پس اهمیت سفارش غذای بیرون بر و تحویل گرفتن آن درب منزل یا محل کار بسیار بیشتر از قبل مورد توجه مردم قرار گرفته و در نتیجه باعث گسترش آشپزخانه های غذای بیرون بر نیز شده است.

علاوه بر افزایش رو به رشد کترینگ ها یا تهیه غذاها، رستوران ها هم با اضافه کردن خدمات ارسال و تحویل غذا در محل مشتری به دنبال حفظ مشتریان خود هستند.

برای پیشرفت در این کسب و کارباید مواردی رو مورد توجه قرار داد که بصورت تخصصی و حرفه ای آشپزخانه غذای بیرون بر خود را مدیریت کنید و سریع تر از رقبا رشد کنید.

مطلب پیشنهادی : شب یلدا چی بخوریم ؟

روش های سفارش گیری برای فروش غذا

روش های متعددی هست که شما میتوانید به مشتریان کترینگ یا تهیه غذا و یا رستوران خود خدمات ارائه دهید و درخواست خرید مشتری را ثبت کنید و غذای او را تحویل دهید.

سه روش عالی و متداول تر رو خدمت شما ارائه میدهیم:

روش های تماس با کترینگ طاها

سفارش تلفنی:

راحت ترین روش برای خرید غذا از تهیه غذای طاها برقراری تماس تلفنی با کترینگ یا تلفن همراه مدیریت مجموعه هست که همواره مورد استقبال بوده است.

یکی از مهم ترین اقدامات مدیریت مجموع کترینگ طاها منصوب کردن اشخاصی هست که به صورت حرفه ای و محترمانه  با روابط عمومی بالا توانسته اند در کم ترین زمان سفارشات مشتری را ثبت و بهترین خدمات رو به آنها ارائه کنند.

سفارش از غذا از اسنپ فود تهیه غذای طاها

سفارش آنلاین غذا:

در این روش که به کمک اپلیکیشن اسنپ فود فعال هست مشتریان میتوانند با دیدن عکس غذایی که توسط تهیه غذای طاها تولید شده و جزئیات نوشته شده محصول بصورت آنلاین از اسنپ فود تهیه غذای طاها سفارش خود را ثبت کرده و بعد از پرداخت مبلغ آن، غذای خود را در کوتاه ترین زمان درب منزل یا محل کار خود توسط پیک های کترینگ طاها تحویل بگیرند.

در ایران شاید خیلی مورد استقبال قرار نگرفته باشد ولی به مرور زمان و با دسترسی بیشتر مردم به اینترنت پر سرعت و فراگیری تکنولوژِی طولی نخواهد کشید که اکثر مردم این روش را برای خرید غذا ترجیح دهند.

تهیه غذا طاها با امکانات بروز و زیرساخت های مناسب و سیستم یکپارچه آنلاین توانسته است در این حوزه به خوبی پاسخگوی نیاز مشتریان عزیز باشد.

مراجعه حضوری:

خوب خیلی از مردم تمایل به خرید حضوری و دریافت غذا در ظروف خود را دارند که مدیریت طاها فود این امکان را هم فراهم کرده تا مشتریان بتوانند با مراجعه حضوری در کترینگ طاها و حتی بازدید از آشپزخانه و مراحل تولید و بسته بندی، غذای خود را تحویل بگیرند.

یکی دیگه از راه های ارتباطی هم فضای مجازی و استفاده از ابزارها و اپلیکیشن های اجتماعی هست که شما میتونید از طریق اینستاگرام یا واتساپ درخواست خرید خودتون رو به ما اعلام کنید.

حالا متوجه شدید کترینگ چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *